فرشته های کوچک

شعر وضو

1393/1/17 16:31
نویسنده : زینب
4,771 بازدید
اشتراک گذاری

 

 گل وضو

با نام خدا، می گیرم وضو
نیت می کنم، از برای او

دست و پاهایم، صورت و مویم
می کنم تمیز، پیش از وضویم

گردی صورت، الان می شویم
بالا به پایین، از زیر مویم

اکنون کار ما، شستن دستهاست
اول، کدام دست؟ اول، دست راست

از روی آرنج، تا سر انگشت
می شویم با آب، یک مشت و دو مشت

مثل دست راست، دست چپم را
بالا به پایین، می شویم حالا

می کشم یک بار، مسح سرم را
بر جلوی سر، دست ترم را

بعد از مسح سر، مسح هر دو پاست
اما به ترتیب، اول، پای راست

جای مسح پا، انگشت تا مچ است 
پایین تا بالا، می کشم با دست

وقت مسح پاست، می کشم حالا
روی پای راست، دست راستم را

اکنون می کشم، دست چپم را
روی پای چپ، پایین به بالا

آماده هستم، برای نماز
با یاد خدا، می کنم آغاز

اتل متل توتوله

بگو وضو چه جوره

نيت اول كاره

گل فصل بهاره

تي تاب تي تاب آب بريز

يك بار دو بار آب بريز

از پيشوني تا چونه

قرص صورت همونه

اتل ومتل چي خواسته

نوبت دست راسته

تي تاب تي تاب آب بريز

يك بار دو بار آب بريز

رو به پايين نه بالا

بچه خوب و دانا

اتل و متل چي خواسته

هر چي طرف راسته

چپم همونو خواسته

مسح سرو كشيدم

تا پيشوني دويدم

اتل ومتل چي خواسته

نوبت پاي راسته

دستو رو پا مي زارم

مسح رو به جا ميارم

اتل و متل چي خواسته

هر چي طرف راسته

چپم همونو خواسته

اتل ومتل همینه

نماز ستون دينه

 

وضــــــو

كودك خوب وخنده رو                     بیا جلو كنار من 

رسیده نوبت وضو                        نگاه بكن به كار من

اول با مشت دست راست              آب رابریز بالای رو

 تمام صورتت را خوب                    از بالا تا پایین بشو   

 حالا با مشت دست چپ             آب رو آرنج راست بریز

 تا نوك انگشت های آن              دست رابكش خوب وتمیز

 حالا با مشت دست راست          آب رو آرنج چپ بریز

 تا نوك انگشت های آن           دست را بكش خوب و تمیز 

مسح

 

حالا آهسته دست راست           قرار بده روی سرت

 كمی بكش سمت پایین          تا تر شود موی سرت 

 آهسته دست راست را باز          بذار رو پای راست حالا

 از سر انگشت های آن                مسح می كنی تا مچ پا

 آهسته دست چپ را هم                بذار روی پای چپ شما

 از سر انگشت های خود               مسح  می كنی تا مچ پا

 حالا شدی شبیه گل                      ناز وقشنگ وبا صفا

 پس از وضو  وقت چیه ؟                   وقت عبادت خدا

 عطر اذان پچیده است                     وقت خوش نماز شده

 پنجره های آسمان                      مثل همیشه باز شده

 

گل، گل، گل وضو

سلام، سلام، ای بچه ها!

سلامی از یك آشنا

سلامی گرم و با صفا

به روی خندان شما

دسته گلی آورده ام

گلی به رنگ سفید، به رنگ زندگانی

گلی به رنگ آبی، به رنگ مهربانی

گلی به رنگ قرمز، به رنگ شادمانی

گلم كه از باغ خداست

شبیه آب چشمه هاست

روشنی چشم شماست

چه خوشگل و چه با صفاست

دسته گلم را بو كنید

مثل گلی وضو كنید

به سوی قبله رو كنید

با خدا گفت و گو كنید

بچه ها و پیرمرد

 پسر های امام علی (ع)          رد می شدند از لب رود

 یك پیر مرد نزدیكشان            كنار آبی نشسته بود

 آنها دیدند كه پیر مرد               آب می پاشد به دست ورو 

 آب می ریزد بر روی پا                انگار بلد نبود وضو 

 هردو تا گفتند (بابا جان)        وضو می گیریم ما دو تا

  ببین كدام درست تر است            شما بشو داور ما

 وضویشان را دید وگفت :             چه عالی بود كار شما!

 چه قدر قشنگ یادم دادید!                  هزار ما شالا بچه ها

 

 

 

وضــو و قــرآن

 اول درس می گویم:                   «بچه ها! آی غنچه ها !

هر كه وضو گرفته                        دست را بگیره بالا

هر كه وضو ندارد                     وضو بگیرد این اینجا

سریع سریع سریع تر                    هزار هزار  ماشالا

گل های ناز وخندان                         اگر وضو ندارید 

رو آیه های قرآن                       بی وضو دست نذارید»

بچه خوب بچه ها                            وقتی وضو ندارد

رو نام های پیامبر (ص)             دست را نمگذارد

 

می رسد از سر گلدسته بگوش

صوت زیبای اذان

یعنی ای بندۀ سر زندۀ مؤمن تو بدان

شده هنگام دعا

شده هنگام نیاز

شده هنگام مناجات ونماز

یعنی ای بندۀ پاك

بوده این صوت اذن ، دعوت او

شده هنگام نیایش

شده هنگام وضو

شاد و خوشحال منم

می نشینم لب حوض

تا بگیرم لب این آب ، وضو

تا از این موج زلال

دو سه مشتی بزنم بر سر و رو

دست من ، صورت من ،

پای من پاك و تمیز

بوده هنگام وضو

بوده این لازم و هست

جزء احكام وضو

نیست از خون و نجاست به تَنَم

نیست بر لایۀ پوست ،

لاك و روغن كه بچسبد به بدن

كه هر آن چیز چون این

مانع آب وضوست

می كشم از همۀ آب وضو

روی این صورت و دست

نیست این آب ، نجس

پاك ، چون آینه است

صاحب آب وضو

هست راضی ّ و فقط برده ثواب

گشته این آب ، مباح

رفته از صورت من حالت خواب

نیست این آب ، گل آلوده و تار

نیست این شربت شیرین و گلاب

نیست این آب مضاف

هست پاكیزه و صاف

بده این آب وضو پاك و قراح

بوده این آب خنك ، خوب و مباح

می برم نام خدا را لب حوض

اسم آن خالق پاك

ذكر ما بوده و بر روی لب است

چونكه هنگام وضو

بردن نام خدا مستحب است

می برم دست در این آب زلال

لحظۀ پاك وضو آمده است

لحظۀ شستن رو آمده است

هست دارای ثواب

می برد از همۀ صورت ما حالت خواب

روی این صورت خود

میزنم آب وضو

باهمین دست كه دیدی تو براس

لحظه پاك نماز

لحظه صحبت ما پیش خداست

از همین قسمت پیشانی خود

از همین جا كه دگر موی سرم گشته بلند

آب می ریزم و بعد

می كشم دست بر این گوشۀ چشم

می كشم دست به رو

می رسانم به همه صورت خود آب وضو

بعد از این مرحله با دست چپم

آب می ریزم و آب

در دو نوبت

به همین دست كه شستم همۀ صورت خود

آب می ریزم و آب

كمی بالاتر از آرنج كه هست

می كشم تا برسد آب وضو

به سر انگشت و همه قسمت دست

شستن دست چپم هست درست

مثل این قسمت راست

آنچه گفتم به شما بر لب حوض

همه احكام خداست

بعد از این مرحله ، من

می كشم مسح سرم را لب حوض

مانده این نكته به یاد

موی سر باشد اگر پاك و زیاد

مسح سر از وسط فرق سر است

مسح پا مانده و با آب دو دست

رو به بالا، ولی آهسته و نرم

می كشم از سر انگشت دو پا آب وضو

لب این حوض قشنگ

خوش و خرّم شدم و داده صفا آب وضو

لحظۀ پاك وضو

جای این مسح سر و مسح دو پا

بوده پاكیزه و خشك ، ذره ای خیس نبود ،

موقع مسح كشیدن ، سر و پا

هست ثابت ، و بدان

دست من هست فقط در حركت

هست این لحظۀ عمر

لحظۀ رحمت و خیر و بركت

همه احكام وضو هست به ترتیب و منظم

پس در این مرحله ها مكث نكن

بین این مرحله ها وقفه نینداز كه هست

این چنین كار ، غلط

هست لازم همۀ همّت ما

هست لازم همۀ دقّت ما

هست امّا سر هر مرحله ، وسواس چه بد

هم گرفته هم اخمو

خسته و دمق بودم

بی نشاط و افسرده

سست و بی رمق بودم

از درون حوضی كه

پاك و صاف و زیبا بود

از درونی حوضی كه

توی خانه ما بود

من وضو گرفتم كه

زنده باشم و خندان

هم دعا كنم با تو

هم بخوانم از قرآن

مثل لاله ها دیگر

پاك و با وضو هستم

اهل نور و ایمانم

اهل جستجو هستم

شب كنار سجّاده

زیر نور مهتابم

بعداز آن وضو ، دیگر

بر طرف شده خوابم

 

شاعر : مهدی وحیدی صدر

 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)